Een vergadering waar je tegenop ziet? 5 stappen voor een effectief gesprek

Vlammende ogen

Vlammende ogen en een verbeten trek om haar mond. Woest was mijn dochter. Schreeuwend riep ze dat het niet eerlijk was dat zij alweer de tafel moest afruimen. Met een strakke blik keek ik haar aan. Ik had het me nog zo voorgenomen om niet boos te worden en toch trapte ik weer in die valkuil. Natuurlijk weet ik dat het niet werkt om boos te worden en terug te gaan schreeuwen dat ze zich niet moet aanstellen en gewoon haar klusje moet doen. Het is een schoolvoorbeeld van ineffectieve communicatie. De emoties hadden het overgenomen.

Op de werkvloer lijkt het er een stuk beschaafder aan toe te gaan, maar schijn bedriegt. Bij hardwerkende en goedbedoelende mensen is onder het oppervlak de frustratie soms hoog. Vergaderingen waarin geen knopen worden doorgehakt en niemand er iets van zegt. Waarin niet alle feiten op tafel komen en besprekingen waarin de eigen standpunten zo’n belangrijke plek innemen dat er geen ruimte meer is voor de ander.

En weet je wat daar zo interessant aan is? Meestal gebeurt het onbewust. Je voelt wel dat het gesprek niet helemaal soepel verloopt, maar het is niet helder wat er precies aan de hand is.

Afgelopen week hoorde ik dat tweederde van alle communicatie op de werkvloer ineffectief is. Stel je eens voor om hoeveel verloren tijd en energie dit gaat. Het schrijnende is dat het helemaal niet nodig is. Het is wel degelijk mogelijk om effectief te communiceren.

Wat ervoor nodig is? Je bewust te worden van de aanwezige emoties. Erkennen dat ze er zijn zorgt voor ruimte om los te kunnen laten.

Heb je binnenkort een vergadering of een gesprek waar je tegenop ziet? Of wil je er meer resultaat uithalen? Volg dan deze 5 stappen voor een effectief gesprek:

  1. Ga, voordat de vergadering begint, ergens rustig zitten. Het liefst alleen. Je kunt dit natuurlijk ook thuis doen als je geen werkplek hebt waar je even de deur dicht kunt doen.
  2. Ga na hoe je je voelt en wees eerlijk naar jezelf toe. Sta je open voor de ander of is er ergens een vooroordeel of mening?
  3. Erken dat het gevoel er is en duw het niet weg. Gevoelens willen gevoeld worden. Door er tegenin te gaan worden ze alleen maar groter. Je zult merken dat je emoties afzwakken en er ruimte ontstaat.
  4. Spreek voor jezelf een positieve intentie uit voordat je het gesprek ingaat.
  5. Neem deze intentie in gedachten met je mee als je de vergaderruimte binnenstapt.

Door deze positieve intentie transformeer je ineffectieve communicatie naar effectieve communicatie. Je gaat ontspannen het gesprek in en je voorkomt miscommunicatie. Je houdt dus tijd en energie over voor andere zaken.

 

Gelukkig kun je leren HOE effectief te communiceren.

Een van de mogelijkheden is om mee te doen aan de training “Binnenstebuiten Communicatie” op 29 en 30 mei 2015. Tijdens deze twee dagen leer je vanuit jouw innerlijke kracht authentiek en effectief communiceren. We leren je geen trucjes die je vergeet zodra de training voorbij is, maar we gaan de diepte in.

Door effectieve communicatie bespaar je tijd en energie. Je vergroot je impact en je krijgt minder stress en meer plezier in je werk! Doe je mee?

Ga naar Binnenstebuiten Communicatie voor meer informatie.

 

Vond je dit artikel interessant?

Wil je automatisch mijn nieuwe blogposts in je inbox ontvangen? Laat dan hieronder je e-mailadres achter. Ik houd je graag op de hoogte.

 

"SUBSCRIBE"
Receive an update straight to your inbox every time I publish a new article. Your email address will never be shared

 

 

Posted in Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

CAPTCHA Code * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Follow Karen on

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Recent Posts

  • Ben je verbonden met je missie?

    Alles wat je zegt, doet en laat zien, gaat over wie je bent. Er zit geen laag tussen en dat maakt het heel persoonlijk. Als ondernemer ben ik dus mijn onderneming. Dit was een van mijn grootste ontdekkingen toen ik in 2012 voor mezelf startte.…Lees meer ›
  • 7 tips for less stress for managers

    “Do you have a minute?” Your colleague is standing beside your desk. “I have a quick question” she says. You were deeply concentrated, working on a project with an upcoming deadline, which requires all your attention.…Lees meer ›
  • Hoe je DENKT is hoe je DOET

    Je denkt dat het moeilijk wordt Je denkt dat je te weinig tijd hebt Je denkt dat je het niet weet Of? Je denkt dat het mogelijk is Je denkt dat er genoeg tijd is Je denkt dat je het wel weet Succes Wie van de twee heeft de grootste …
Gedichtenbundel "Laten zien"