Ben je verbonden met je missie?

Verbonden met je missie

Alles wat je zegt, doet en laat zien, gaat over wie je bent. Er zit geen laag tussen en dat maakt het heel persoonlijk. Als ondernemer ben ik dus mijn onderneming. Dit was een van mijn grootste ontdekkingen toen ik in 2012 voor mezelf startte. Ik ben Connectives.

En net zoals in de natuur, vindt er een continue ontwikkeling plaats. Er zijn periodes van bezinning nodig om daarna weer volop in beweging te komen. Misschien is het je opgevallen dat ik de afgelopen maanden minder naar buiten ben getreden dan gebruikelijk. Ik volg het spoor van mijn eigen natuur en intuïtie. Ik geloof dat ieder van ons een missie te leven heeft. Ik ben aan het ontdekken op welke manier ik mijn missie in de wereld zetten wil.

Je missie leven betekent niet dat dit altijd gemakkelijk is. Je komt op onbekende paden terecht en er zijn andere mensen die er van alles van vinden. En toch … als je de moed hebt om te ontdekken wie je werkelijk bent en waarvoor je hier bent in dit leven, dan komt alles samen. Je dromen, je talenten en je bijdrage aan het grotere geheel.

Mijn missie heeft alles te maken met verbinden. Ik ontdek wie ik ben als ik werkelijk verbonden ben met mijzelf. Maar ook: wie ik ben als begeleider van mijn cliënten en wie ik ben als consultant in verbinding. Door deze ontdekkingen wordt het mij steeds helderder wat ik neer te zetten heb via Connectives. Sommige keuzes heb ik reeds gemaakt, andere zullen nog volgen. De komende tijd zal het verder uitkristalliseren.

Zo werkt het ook voor jou. Ook jij hebt een missie in deze wereld neer te zetten. Misschien weet je precies wat het is, maar misschien ook niet. Mijn uitnodiging naar jou toe is om ruimte te maken voor je levensmissie. Stel jezelf deze vragen maar eens:

  • Waar droom jij van?
  • Als je morgen komt te overlijden, wat wil je dan achterlaten?
  • Leef jij nu het leven om dat ook waar te maken?

Mijn vraag aan jou is: Ben jij verbonden met je missie?

Warme groet,

Karen Zimmermann

 

Posted in Geen categorie


7 tips for less stress for managers

7 tips for less stress at work for managers

“Do you have a minute?” Your colleague is standing beside your desk. “I have a quick question” she says. You were deeply concentrated, working on a project with an upcoming deadline, which requires all your attention.

Now two things can happen. You may either say YES or NO.

Yes or No?

7 tips for less stress at work for managersLet’s take a look what happens when you say YES. Your colleague starts talking. You think about possible solutions and totally forget about your project. She is happy. And you? You are feeling frustrated and stressed, as at the end of the day, this project is still on your action list.

Now what happens when you say NO? I’m not talking about a blunt, rude NO. There are very polite ways to let the other person know that you are working on something else right now. You will have time in an hour.

Personal leadership

Getting your work done in a pleasant way without a lot of stress requires a great deal of personal leadership. Are you the armored knight rescuing others all the time, forgetting about your own priorities? Or will you give them a chance for self-development?

7 Tips for less stress for managers

My 7 tips for less stress at work for managers are:

  1. Don’t be harsh to yourself. I do realize it is easy said, not always easy done. Good quality is great, but being too perfectionistic is the number one reason for stress. Investigate why it is so difficult to let go. Experiment with little things first.
  2. Build a great team. A great team delivers great results. Teach them to take responsibility, using their talents by promoting a continuous learning environment. This requires your dedication and openness. A great team will be a great backup. You don’t have to do everything yourself.
  3. This is really practical, but it works. Create time blocks in your agenda for undisturbed work. Preferably do this at the start of your working day. Let your team know this is your new working style (and promote them to do the same). It may feel a little awkward at first, but you will get quickly used to it.
  4. Decide on 3 things to get done that day. It forces you to focus and to work on the really important stuff. A long to-do list is meant to be a failure, leaving you with tons of frustration at the end of the day.
  5. Ask yourself “What is my desired outcome?” before starting any action or meeting. You will never participate in a meeting anymore, not knowing what you would like to achieve. It can be a decision, a request for information, sharing, etc.
  6. Is it unclear what to do, or what others are expecting? Ask questions. Clarity allows you to focus, using your energy on the most efficient way
  7. For some reason we tend to go on and on. It looks like you are working all the time, but in reality you are sabotaging yourself. Take regular breaks. Your energy levels go up and down during the day. Allow yourself to recharge your battery. You will be able to think more quickly and it literally requires less energy.

What’s next

Don’t try all 7 tips all the same time. Choose one, experience how it works for you before choosing the next one. Still experiencing stress? Consider working with a professional you trust. It may be difficult breaking through old patterns.

My favorite tip is #7. I’ll be taking a few minutes off to relax before starting with the next activity of today.

Which tip works best for you? Let me know by leaving a comment below. I’d love to know!

Warm regards,

Karen Zimmermann

 

PS You may have noticed I am writing a lot about stress management and productivity lately. Stress is the number one reason why managers are not meeting their targets. First manage your stress, then deliver your results!

Posted in Geen categorie


Hoe je DENKT is hoe je DOET

Hoe je denkt is hoe je doet

Je denkt dat het moeilijk wordt

Je denkt dat je te weinig tijd hebt

Je denkt dat je het niet weet

Of?

Je denkt dat het mogelijk is

Je denkt dat er genoeg tijd is

Je denkt dat je het wel weet

Succes

Wie van de twee heeft de grootste kans op succes? Inderdaad, #2. En toch kies je zelf vaak, onbewust weliswaar, voor #1.

Ongemerkt denk je vaak negatieve, beperkende gedachten. Over wat niet kan, niet mag of gek is. Je gedachten worden gevormd door je overtuigingen, over hoe je je voelt over jezelf. Je acties worden bepaald door je gedachten.

Je denkt negatief, dus je doet negatief. Je denkt dat je niet genoeg tijd hebt om je werk te doen, dus je hebt te weinig tijd. Maar omgekeerd werkt het ook zo. Je denkt dat je genoeg tijd hebt in een dag, dus je hebt voldoende tijd om de dingen te doen die belangrijk zijn voor je.

Mindset

Je mindset is cruciaal bij het aangaan van uitdagingen in je werk en in je leven. Door de kwaliteit van je gedachten te verhogen, verhoog je de kwaliteit van je acties. Je uitsluitend richten op kennis (know-how) is tot mislukken gedoemd als je je onderliggende overtuigen en werkelijke gevoelens niet meeneemt.

Een toegankelijke manier om erachter te komen wat je werkelijk voelt en denkt, is door te kijken naar je emoties. Als je emotioneel in balans bent dan zijn je gedachten vaak positief, je kunt beter relativeren, je schiet minder snel in de stress en je weet wat je wilt.

Emotioneel in balans

Lees hier hoe je weer emotioneel in balans komt.

  • Erken hoe je je voelt
  • Geef jezelf de ruimte en de tijd om je emoties te uiten
  • Neem verantwoording voor je emoties. Geef vooral niet iemand de schuld van hoe je je voelt.
  • Erken en verwerk waar je last van hebt

Het is misschien voor jou nog niet het meest voor de hand liggend om vooral te kijken naar jezelf als je het veel te druk hebt. Nieuwe inzichten die leiden tot verdere groei en ontwikkeling komen pas als je je bewust bent van wat je voelt en doet.

Hoe verder

Mijn uitnodiging voor vandaag is: voel en uit je emoties vandaag.

En wil je wat hulp om voldoende tijd ervaren op het werk of om meer gedaan te krijgen zonder dat je daarvoor meer hoeft te werken (en dus een hogere productiviteit!)? Kom dan naar de Get It Done Workshop en transformeer je beperkende mindset, leer keuzes maken en ontdek wat er nodig is om efficiënt te werken. Ik hoop je daar te zien!

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

Posted in Possibilities


Why a tiger is never too busy and you are

Resting tiger

I am so busy!”  I think it is today’s most shared sentence between people. When your friends or colleagues are asking “how you are doing?”, can you honestly say you are never responding with “Good, but I am really busy at the moment!”? We make it sound as if there is nothing we can do about it.

Killing story

And you know what, that’s a lie …

It is a story we are telling each other and I believe it is a killing story. You can do something about it. You are the one in control. You decide on how busy you are.

Now I am not saying that being busy is a wrong thing. It is ok to be working hard and having tuff goals. It keeps you focused and determined.

Charging the battery

The problem arises when you are too busy for a long period of time. Just take a look at the tiger. When she goes hunting, she is totally focused on one thing only and that is her prey. Her body and mind are working together. She runs, decides on her strategy and strikes to kill. And when she is done and her stomach is filled, she rests. The tiger sleeps and is taking care of her fur, getting ready for the next hunt. She is charging her battery.

This is exactly where we go wrong as human being. We are behaving as if we are continuously hunting. We are working hard, coming home from work and then working even more. We are going to bed late and are getting up early to start working again. And in the meantime we are telling ourselves we are really busy and we are even feeling a little proud about it.

Why are you busy?

So why are you too busy anyway? There are a lot of different possibilities:

  • Being busy is prestigious. You must have an important job if so many people need your advice before they can continue themselves.
  • There is too much going on and you find it difficult to choose (and being busy is a great excuse for saying no without hurting anyone’s feelings).
  • You do not have a realistic idea of how much time you need for each of your activities. I am regularly having this problem myself, being too optimistic.
  • You are a perfectionist. It never is good enough. You are spending so much time on details and forgetting the big picture.
  • You tend to postpone when it is becoming a little more difficult.
  • You do not know what is the best way to plan your activities.

So, recognizing any of these?

What’s next

I advice you to start taking 15 minutes a day to relax, real me-time. No tv or entertainment, but something that is fully relaxing to do. Go for a walk, make a drawing, go boxing, go to the gym, do yoga-exercises or meditate. These 15 minutes are yours only. And next, please do not use the words “I am so busy” anymore. Every time telling yourself this story, you start  believing it even more.

If you really want to work on this “I-am-too-busy” thing, join my one day Get It Done Workshop, specific for Pharma and BioScience. You will learn the simplest and most effective strategy for goal setting, what it takes to follow your plan and how to boost your productivity without working more. The ultimate result is less stress and more fun!

Check out the Get It Done Workshop here. I hope to see you there!

Warm regards,

Karen Zimmermann

Posted in Geen categorie


Het geheim van een To Do-lijst die wel werkt

things to do todayVroeger had ik zo’n blauw boekje met een zwarte ringband. Elke dag begon ik enthousiast mijn dag met het opschrijven van de taken die gedaan moesten worden. Het resultaat was een lange lijst om te doen en een fris voornemen om het gedaan te krijgen.

Het is achteraf gezien wel grappig dat ik mezelf daarmee elke dag opnieuw voor de gek hield. Ik schreef zoveel taken op, dat het simpelweg onmogelijk was om af te krijgen. Met als resultaat dat ik niet zelden met een onbevredigend gevoel naar huis ging. “Als ik iets harder gewerkt had, was het me waarschijnlijk wel gelukt”, waren gedachten die regelmatig voorbij kwamen.

Meer doen is een illusie

Tegenwoordig durf ik te stellen dat dat niet zo is. Natuurlijk is het hebben van een goed overzicht onontbeerlijk om efficiënt te kunnen werken. Maar het is een illusie te denken dat een lange lijst met taken bijdraagt aan je effectiviteit en productiviteit. De sleutel zit ‘m juist in minder doen!

Nou hoor ik je denken “Minder doen? Ik heb zoveel te doen en dan kun je toch niet zomaar minder doen?”. De kunst is om alleen die dingen te doen die belangrijk zijn. Als je dag namelijk vol zit met allerlei “to do” klusjes, heb je minder tijd en ruimte om na te denken over de meer strategische zaken en lange termijn projecten.

Hollen, hollen en ……

Het is één van de belangrijkste valkuilen van het huidige management: Hollen, hollen en ……

En wanneer denk je na over hoe je de processen kunt versimpelen zodat ze minder tijd kosten, over hoe je het beste uit je team haalt en over de toekomst visie van je team en organisatie? Dergelijke zaken verdienen ruimte en aandacht in je agenda. Door het volproppen met allerlei operationele zaken, kom je er simpelweg niet goed aan toe.

Nu is het veranderen van een gewoonte lastig, maar zeker niet onmogelijk. Het begint met bewustwording. Je kunt het doen door deze eenvoudige oefening:

Maak een lijst

Maak een lijst met alle projecten en activiteiten waaraan je werkt en waaraan je zou willen (of moeten!) werken, maar nog niet aan toekomt. Plaats ze in een van de 4 kwadranten:

activiteiten

Hierdoor krijg je inzicht in je:

  • Welke activiteiten je nog niet doet, maar wel zou willen (of moeten) doen
  • Activiteiten die je meer of vaker zou willen doen (dit zou de bulk van je activiteiten moeten zijn,  zo’n 70-80%)
  • Activiteiten die je minder wilt doen
  • Activiteiten die zonde zijn van je tijd en waarmee je dus moet stoppen

De beste tip ooit

De beste tip die ik ooit gehad heb over het maken van een to-do lijst klinkt dodelijk simpel en daarom werkt het juist:

Kies drie dingen waar je aan werkt en schrijf die op je to-do lijst.

Niet 2, 5 of 6. Kies er drie. Dit dwingt je om te focussen op wat echt belangrijk voor je is. We maken het onszelf vaak onnodig moeilijk. Meer zorgt voor verwarring en verwarring is het tegenovergestelde van focus. Zelf doe ik het ook zo. Ik kies drie doelen in een jaar met elk maximaal drie strategieën. Elke dag schrijf ik drie dingen op waar ik aan werk. Zo simpel is het, probeer het vandaag maar eens.

Hoe verder

Nog veel meer waardevolle werkwijzen deel ik met je tijdens de eendaagse Get-It-Done Workshop voor Farma en BioScience in Leiden op dinsdag 3 november. Het wordt een interactieve dag om op een ontspannen manier te leren werken, waardoor je meer gedaan krijgt dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Doe in elk geval de 1-minuut-test en ontdek of de Get-It-Done Workshop iets voor jou zou kunnen zijn.

Aan welke drie dingen werk jij vandaag? Laat je me het weten? Laat hieronder een bericht achter, ik hoor het graag.

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

 

Posted in Productivity, Productivity, Productivity


What would you do with this magic pill?

Magic pill of leadership

Imagine I would have this magic pill for you. It is a red and white capsule and it is solving your biggest leadership issue at work as a manager. Just imagine! No more overdue deadlines, difficult team members, failing equipment or too much work to do.

Instead, projects are moving forward effortlessly, teamwork is just terrific, the equipment is working perfectly and you are having all the time you need for strategic decisions.

All you have to do is following this prescription: Take one capsule at the start of each day. There is just one minor catch. You have to swallow a pill every day, as it will not work otherwise.

Sounds good, doesn’t it? Want to have it?

You probably now think “this sounds like a fairytale”, and unfortunately I have to tell you, you are right. These magic pills do not exist. But as often in fairytales, there is a practical takeaway when you read between the lines.

Connect to your goals every single day

Connecting to your goals, every single day, will deepen your focus and will fast-forward your results. Visualize the end result! I know this can be challenging at times, as urgent issues may arise. It does require clarity of what you are working on, and your commitment. I invite you to try it for a week and then judge if it works for you.

When I was a manager myself in a pharma company, my main struggle was the amount of work. Many changes that had to be incorporated at the same time and a significant amount of meetings were eating away my available time. Focusing helped me to stay on track and to say no to less important and less urgent issues.

I am curious now … what if this magic pill would exist? What problem would you like to solve most, being a manager?

Let me know by leaving a comment below. One word … or one sentence. I would love to know!

Warm regards,

Karen Zimmermann

 

P.S. I love to help with leadership, teamwork and productivity challenges. By leaving a comment, you are letting me know about your main issues. This helps me in focusing on what is most valuable and interesting for you to hear and read about (free e-guide and blogs). Don’t like to publicly share it on the blog? Send me a personal message, that works just as well. Thank you!

 

 

Posted in Geen categorie


582 ongelezen e-mails in je inbox? Welkom terug van vakantie!

achterstallig werk na vakantie

Na een aantal heerlijke weken weg, wacht er een onaangename verrassing op het werk. Een stapel papieren op je bureau, een volgeplande agenda door collega’s die je willen spreken en 582 ongelezen e-mails in je inbox. Het is dan ook helemaal niet gek dat bijna 60% van de vakantiegangers op de eerste werkdag na hun vakantie al verzuchten “Ik ben mijn vakantiegevoel al helemaal kwijt!”.

Je hebt een aantal weken zelf kunnen bepalen wat je wilde doen en wanneer. En nu terug van vakantie wordt er opeens weer van alles van jou als manager verwacht. Daarnaast heb je zelf ook allerlei verwachtingen: zijn de projecten verder afgerond en zijn de gemaakte afspraken ook ingevuld? Er bestaat gelukkig een manier om hiermee om te gaan, waardoor je niet op de automatische piloot weer terug aan het werk gaat.

Wil je weten hoe? Lees hier de vijf tips om na je vakantie weer snel en effectief aan de slag te gaan*:

1. Bereid je voor

Elke (project)manager weet dat effectief werken start met een goede voorbereiding. Plan VOOR je vakantie al een bijpraatmeeting met de voor jou meest belangrijke collega’s. Laat hen vertellen wat er gebeurd is, welke beslissingen genomen zijn en of ze nog iets van jou nodig hebben.

En mocht het te laat zijn voor deze keer? Zet het alvast in je agenda als actiepunt voor een volgende keer.

2. Implementeer goede voornemens

Neem het lijstje mee met daarop je goede voornemens en bepaal wat je met deze dag bereiken wilt. Goede voornemens komen alleen maar uit als je ze implementeert. Ben je van plan om eerst een rondje te lopen op de afdeling? Wil je eerst een planning maken? Doe dat dan eerst!

3. Onderhoud je relaties

De mensen zijn het meest belangrijk voor het succes van een team en organisatie. Onderschat als manager dus niet het belang van je relatie met je collega’s. Maak contact, wees geïnteresseerd en laat je bijpraten (zie punt 1).

4. Werk achterstallig werk weg

Pas nu is het moment gekomen om stap voor stap door de papieren en e-mails heen te gaan. Je weet nu wat belangrijk en urgent is en je weet wat kan wachten. Plan van te voren hoeveel tijd je gaat besteden aan het wegwerken vandaag. Nog wel een extra tip hier: focus je alsjeblieft niet alleen op achterstallig werk, plan ook ruimte in om te werken aan wat belangrijk is voor je. Uitsluitend kijken naar het verleden geeft geen bevredigend gevoel. Het bouwen aan een nieuwe toekomst doet dat wel.

5. Vergroot je bewustzijn

Ik noem het hier als punt vijf, maar eigenlijk zou dit punt 1 moeten zijn. De beste eerste stap is het terugbrengen van je bewustzijn naar dit moment. Stop dus regelmatig even met wat je aan het doen bent en breng je aandacht naar het hier en nu. Je kunt dit doen door regelmatig een pauze te lassen. Vraag jezelf af “Ben ik nog steeds aan het doen wat op dit moment het meest belangrijk is voor mij en het team?”.

Door bewust te werken en dus verbonden te zijn met het werk en de mensen om je heen, heb je steeds de mogelijkheid om te kiezen in plaats van direct in je automatische patronen terug te vallen. En ook dat is leiderschap!

Hoe nu verder

*Ook als je allang terug van vakantie bent gekomen, maar nog wel achterstallig werk hebt, zijn bovenstaande tips waardevol. Je kunt er op elk gewenst moment mee beginnen!

Laat je me weten, in het commentaarveld hieronder, wat jouw belangrijkste inzicht is na het lezen van dit blog? Ik hoor het graag!

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

Posted in Geen categorie


Are you being called from work during vacation?

telephone at vacation

Vacation in summer time can be summarized with one word: Relaxing! You don’t have to think about work for a couple of weeks. Instead, you are enjoying the sun, swimming in the ocean, walking in nature, reading books, visiting lovely towns and spending quality time with your family and friends.

The last thing you want is being called from work during vacation

Right? But perhaps there is also this other part inside yourself objecting as you are reading this and tells you “It is no problem being called. Better a quick chat than having to repair the damage afterwards!”. Sounds logical, doesn’t it? The problem starts when it is unclear what your colleagues can decide themselves and for what they need your authorization.

You should be replaceable at any time

If you are not replaceable at any given time, your organization is at high risk. I know that there are companies that are hardly allowing their Qualified Person (QP) to go on vacation. Batches need to be released for the market and hiring an external QP is just too expensive. But face it, people are here only temporarily. Making someone over-important for an organization is extremely unhealthy for the personnel, as well as the company.

Check out your leadership style

If you are not replaceable at any time, please check out your current leadership style.

Ask yourself the following questions

1. Is the context clear?

Leadership starts with setting a context. It is the framework in which expectations, authorization levels and tasks have been clarified. Without a clear context people are spending an enormous amount of energy trying to find out what to do. Two things can happen: they will check with you all the time to ensure they are doing ok, or you are not hearing anything as they are trying to find their own way.

I do understand it may be a difficult question to answer, as what is clear enough? Start with “Do I experience the context myself to be crystal clear?” As long as you are having fuzzy and confusing feelings, the answer is no. Dive deeper to further clarify.

2. Do I want to be replaceable?

If your answer to this question is YES, great! You are in the perfect position of giving leadership away to your colleagues.

If your answer is NO, please continue reading. It may feel great to be indispensable. They need your advice and opinion to be able to decide. You are probably a perfectionist with sky high standards for yourself and your colleagues. But perfectionism is killing other people’s initiatives. You are going to solve everything anyway, so why should they take this responsibility. Leadership is also about daring to let go (after setting the context!). So you’d better work out this perfectionism issue.

3. Am I regularly checking up with my team?

Once your colleagues know the context, and they are experiencing the space to steadily work on their challenges: regularly talk about progress, the decisions made and plans for the coming time. Also talk about the mistakes and what has been learnt from them. This way, you will form a strong team, able to professionally act on (emergency) situations any time.

What you seed, is what you get

If you treat your teams as smart independent thinkers, they will act smart and independent But if you teach your team to check-up every detail with you, they will never start working independently. You will be called during your vacation, guaranteed! No undisturbed dive into the ocean and reading good books.

What’s next?

My invitation to honestly answer the three questions from above. Dare to find opportunities to grow. Great teamwork is leading to great results. Being called this year is giving opportunities to implement a new strategy for next time. Let me know, what is your biggest insight after reading this article, by leaving a comment below? I’d love to hear from you.

Wish you a wonderful summer!

Warm regards,

Karen Zimmermann

Posted in Geen categorie


Proppen OF ruimte maken voordat je iets nieuws begint?

Proppen of ruimte maken voordat je iets nieuws begint?

Nieuwe plannen en projecten hebben ruimte nodig. Om een idee te kunnen laten ontstaan, om er volledig voor te kunnen kiezen en om het vervolgens stap voor stap te realiseren tot werkelijkheid.

Iets nieuws

Je kunt het vergelijken met nieuwe kleding. Je bent naar de stad geweest en je bent blij met die nieuwe broek en dat zwierige jurkje. Je doet je kastdeur open en de moed zakt je in de schoenen. Al je kledingstukken liggen door elkaar. Hier ligt een shirt van toen je nog 10 kilo zwaarder was, daar de schoenen die niet lekker zitten en die je dus nooit draagt en ook nog die leuke broek met vlekken die er nooit meer uit zullen gaan. Stapels kleding die je in geen jaren gedragen hebt. En nu zoek je een plekje voor je nieuwe aanwinsten.

Proppen of eerst ruimte maken?

Wat doe jij? Zoek je een open gaatje en prop je het erbij? Of ruim je eerst je kast leeg, zodat je de spullen die je graag draagt ook makkelijk kunt vinden?

Natuurlijk is je kledingkast iets heel anders dan een nieuw project op het werk. En toch zit er een grote overeenkomst in. Ook jij en je collega’s hebben een repertoire aan meningen en eerdere ervaringen die te maken hebben met het project. Van sommige ben je het je misschien niet bewust, maar door licht erop te laten schijnen, wordt het opeens een stuk duidelijker.

Dus ben je van plan om een nieuw project te starten, of merk je dat een lopend project minder lekker loopt dan je zou willen? Nodig dan je team uit om met elkaar de kast “leeg te ruimen”. Vaak wordt er met name aandacht gegeven aan “wat gaan we doen?!”. Maar hier gaat het niet om zoveel mogelijk dingen doen, maar om eerst ruimte te scheppen voordat je verder gaat.

Zichtbaar maken en onderzoeken

Onbewuste bezwaren, de belangrijkste oorzaken van het mislukken van projecten. Door deze bezwaren, beperkende gedachten, wrokgevoelens en meningen vanuit het donker in het licht te plaatsen en vervolgens te onderzoeken, kun je zien wat er voor jou is en word je er later niet onverwachts door overvallen. Het gaat daarbij niet om elke gedachte die in je opkomt, maar om de issues die jou en je collega’s verlammen of op het verkeerde been zetten.

Vragen die je helpen gedurende dit proces zijn:

  • Wat zeg ik tegen mezelf hierover?
  • Waar maak ik me zorgen over?
  • Wat is het probleem?
  • Wat is de oplossing?
  • Ben ik het hier mee eens/oneens?
  • Wat heb ik hieraan?
  • Wat hebben zij eraan?

Door deze vragen te beantwoorden wordt helder wat je tegen jezelf zegt en in welke gedachtepatronen je blijft hangen. Openheid en eerlijkheid hierover zorgt voor de benodigde ruimte voor nieuwe en inspirerende plannen en projecten

En loop je tijdens een project even vast? Stel jezelf dan opnieuw bovenstaande vragen om helderheid te krijgen in wat je er echt van vindt.

Hoe nu verder

Ik nodig je van harte uit om eens kritisch te kijken naar wat je tegen jezelf zegt over het project dat voor jou het meest belangrijk is. Het kan een werkgerelateerd project zijn of iets voor thuis. Pas als je helder hebt wat je onbewust tegen jezelf zegt, maak je ruimte om er echt voor te gaan.

En… laat me alsjeblieft ook weten, in het commentaarveld hieronder wat jouw belangrijkste inzicht is na het lezen van dit blog. Ik hoor het graag!

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

 

 

Posted in 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, Self reflection, Self reflection, Self reflection, Self reflection, Team, Team


Want to avoid failure and unexpected situations at work?

prevent unexpected situation

Unexpected situations happen all the time. You are making a fantastic planning, already anticipating on unexpected situations. You want to know what to expect and what needs to be delivered. But this one major setback, you had not seen it coming and it is frustrating! It is just like the slippery banana skin at the pedestrian crossing …

We love to control, including unexpected situations

Wait a minute! You love to control unexpected situations?

I do agree (and even encourage!) to include risk assessments in projects and to brainstorm about possible objections and problems. A good preparation is setting you up for success, but don’t exaggerate. You won’t be able to control everything. You’d better spend your energy on making progress with your team or project, instead of focusing on what could go wrong. Controlling too much will give you the feeling of failure.

So, to get back to this burning question:

How can I avoid failure and unexpected situations at work?

failure-opportunity to grow-v2

I have some very bad news for you: you can’t! The nature of unexpected situations is …. they are unexpected. Errors will happen, all the time!

However, I do have some good news for you. You choose how you experience the unexpected situations. Do you want to be thinking in terms of?

  1. Failure ~ this is narrowing your mind

  2. Opportunity to grow ~ this is expanding your view.

Dare to make mistakes

I suggest to go for number 2, the opportunity to grow. The fastest way to success is making mistakes. You make a mistake, you correct it and learn from it.

I do understand you don’t like failure. I used to dislike it myself as well. Failure is triggering critical thoughts like “I’m not good enough”, “I should have done this better”, “What did I miss?” or “How can I hide what happened?”. These critical voices are not empowering at all. The effect is that I freeze and wait too long before initiating a new action, unless asking myself:

What can I learn from this?

Or perhaps more specifically: “What could I have done differently?”, “Was I clear enough about my expectations?”, “Should I give more attention to my team and colleagues” or “Should I have a serious conversation about his performance?”. Setbacks are the perfect opportunity for growth, as long as you are open to this.

What’s next?

What opportunity do you see for yourself? Do you want to be experiencing failure as failure or as an opportunity to grow?

What is your biggest insight after reading this blog? Leave a comment in the comment section below. I’d love to know!

Warm regards,

Karen Zimmermann

 

Posted in 2-English, 2-English, 2-English, 2-English, 2-English, Leadership, Leadership, Leadership, Leadership, Leadership


Follow Karen on

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Recent Posts

  • Ben je verbonden met je missie?

    Alles wat je zegt, doet en laat zien, gaat over wie je bent. Er zit geen laag tussen en dat maakt het heel persoonlijk. Als ondernemer ben ik dus mijn onderneming. Dit was een van mijn grootste ontdekkingen toen ik in 2012 voor mezelf startte.…Lees meer ›
  • 7 tips for less stress for managers

    “Do you have a minute?” Your colleague is standing beside your desk. “I have a quick question” she says. You were deeply concentrated, working on a project with an upcoming deadline, which requires all your attention.…Lees meer ›
  • Hoe je DENKT is hoe je DOET

    Je denkt dat het moeilijk wordt Je denkt dat je te weinig tijd hebt Je denkt dat je het niet weet Of? Je denkt dat het mogelijk is Je denkt dat er genoeg tijd is Je denkt dat je het wel weet Succes Wie van de twee heeft de grootste …
Gedichtenbundel "Laten zien"