Waarom is samenwerken soms zo moeilijk

waarom samenwerken zo moeilijk is

Samenwerken heeft wat weg van een laboratoriumexperiment. Zet een groep mensen bij elkaar, voeg er een opdracht en deadline aan toe, roer af en toe en kijk wat er gebeurt.

Soms gebeuren er fantastische dingen, maar veel vaker pakt de samenwerking minder goed uit dan verwacht of zijn de resultaten ronduit teleurstellend. Hoe komt dat toch?

Waarom is samenwerken soms zo moeilijk?

De kern van het probleem is: mensen houden niet van problemen. Je hebt er last van en je wilt er zo snel mogelijk vanaf. Je schiet automatisch in de doe-modus. “Wat kan ik DOEN om het op te lossen?” Het heeft ongetwijfeld met onze oerinstincten te maken. Problemen waren in de prehistorie meestal levensbedreigend. Je moest onmiddellijk reageren op roofdieren en natuurrampen. Even nadenken kon al dodelijk zijn. Een ontzettend nuttig instinct bij acuut gevaar, maar het geeft problemen als je alleen maar op deze manier kunt denken en werken.

Vergelijk deze twee teams

KSamenwerkenijk maar eens wat er gebeurt bij deze twee uiteenlopende teams.

  • Team 1 reageert op problemen door onmiddellijk in actie te komen. Iedereen doet zijn uiterste best en werkt hard. In eerste instantie lijken er snel resultaten te komen, maar dan raakt het team langzaamaan steeds meer overwerkt en gestrest. De mensen hebben het gevoel het alleen op te moeten lossen.
  • Team 2 gaat eerst rustig bij elkaar zitten. Ze leren elkaar goed kennen, benoemen waarom dit project voor hen belangrijk is. Ze bedenken een strategie en maken een plan met acties. Ze zijn gemotiveerd door de achterliggende reden van de opdracht. Ze weten wat ze aan elkaar hebben en uitdagingen worden gezamenlijk aangegaan. Het duurt iets langer voordat er werkelijk gestart wordt met het produceren van resultaten, maar eenmaal begonnen ….

Welk team is volgens jou het meest succesvol?

Natuurlijk is dat team 2. Bij dit fictieve voorbeeld is het eenvoudig af te leiden. In werkelijkheid zijn de verschillen subtieler. Je denkt dat je een goede strategie en actieplan hebt, maar in werkelijkheid wordt het project niet door het gehele team gedragen. Bij welk team zou jij overigens willen werken, bij team 1 of bij team 2?

Dus op de vraag “waarom is samenwerken soms zo moeilijk?” is een heel eenvoudig antwoord te geven: teamleden functioneren vaak als los zand omdat de gezamenlijke motivatie ontbreekt.

Wat jij kunt doen om de samenwerking naar een hoger plan te tillen

Een goede samenwerking start met een gedeelde motivatie. Begin dus altijd met het in kaart brengen van het WAAROM van het project en voorkom het “even-snel-doen”.

Hoe nu verder

Ik nodig je van harte uit om eens kritisch te kijken naar het team waarin je werkt. Staan alle neuzen dezelfde kant op en is er een gedeelde motivatie? Zo ja, fantastisch, houd het vast! Maar als je het gevoel hebt dat de mensen er verschillende belangen op na houden of dat er misschien nog helemaal niet nagedacht is over het WAAROM van het project waaraan samengewerkt wordt? Ga dan eerst terug naar de basis.

En… laat me alsjeblieft ook weten, in het commentaarveld hieronder waar jij mogelijkheden ziet om de samenwerking binnen je team verder te optimaliseren? Ik hoor het graag!

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

Posted in Geen categorie


STOP motivating your team

STOP motivating your team

Just type in the words “motivate team” into Google search and you will get over 50 million hits. Motivation has become a magic word in management industry.

The general thought (and that includes the pharmaceutical and bioscience organizations) is that a motivated team performs much better than an unmotivated team. Which obviously is true. I don’t know if you have ever worked with an unmotivated team, but believe me … It is quite hopeless and energy draining.

You need a motivated team in order to achieve great results together. However, many managers are focusing on the wrong thing. They are trying to motivate the team by … trying to motivate the team. Sounds funny, doesn’t it?

Perhaps you have done it yourself as well? Trying to motivate your team by organizing motivational sessions. You may have been very successful in sweeping up the energy. They even may have felt truly motivated. But this is the question I would like to ask: did they stay motivated?

Motivation can be extremely volatile. I dare to say that probably nothing has changed. Just think about the last motivational session you have attended yourself. I am sure it was great to listen to, giving you new insights. But did it also change your behavior and achieving new results because of it?

How to get sustainable motivation?

Why putting a lot of effort in motivational sessions, when it is a lot easier to get their genuine attention in a totally different way? Involve, listen, make a plan together. You should not be focusing on “how to motivate my team?”.

Connect

The number one thing to do is to connect! And yes, it may take some guts to share and open up. But listen, you do not have to have a well-defined plan about how to reach the goals. The people in your team are the experts. They are having great ideas (probably even better than yours) as it is about what they are doing every day.

Set the context

What you need to do next, is to set the context. Which goal needs to be achieved? Is there a budget involved? What are the available time and resources? Are there any specific issues that need to be taken into account? Is there a deadline?

Let Go

And then … Let go! Turn your team into leaders. Giving them the space to own what they are working on. A true leader does not keep leadership for himself. A true leader is giving leadership away.

What’s next?

So please, STOP motivating your team today and start connecting. Be prepared for amazing results.

Where do you see possibilities for giving away leadership? Is there a specific project you are now thinking about? Always start with baby steps. Just pick one project at the time and define your strategy.

Just let me know what your biggest insight is after reading this blogpost by leaving a comment in the comment section below. I’d love to know!

Warm regards,

Karen

Posted in Geen categorie


Meer voldoening halen uit je werk en daarmee je productiviteit verhogen?

Meer voldoening halen uit je werk

De wekker rinkelt. Tijd om op te staan. Maar veel liever zou je nog even willen blijven liggen. Het is de start van een nieuwe werkdag en dat is niet altijd even gemakkelijk. Werk kan inspirerend zijn, een plek met fijne collega’s en een geweldige leerschool, maar soms is een baan saai of ronduit uitputtend. Natuurlijk zijn er altijd werkzaamheden die je minder liggen, dat geldt nu eenmaal voor elke baan. Maar als de balans wordt opgemaakt dient die uit te slaan naar de positieve kant, want zo haal je meer uit jezelf en uit de mensen om je heen.

Voldoening halen uit je werk: een van de belangrijkste “eisen” gesteld door managers en werknemers, nog belangrijker zelfs dan een goed salaris. Jaren geleden was ik zelf ook op een punt aangekomen waarop ik mijn werk wel deed, maar de bezieling miste waarmee ik graag werk. Ik was leidinggevende bij de kwaliteitsafdeling van een farmaceutisch bedrijf en miste ruimte om te bouwen en te creëren. Samen met een coach werd me duidelijk wat er aan de hand was. Het resultaat? Ik wist precies wat ik nodig had en kon de voldoening in mijn baan creëren en verhoogde daarmee het niveau van mijn productiviteit en prestaties!

Haal jij voldoening uit je werk? Fijn, houd het vast! Maar als je het gevoel hebt dat het meer zou kunnen zijn of dat het je veel energie kost om je werk leuk te blijven vinden, lees dan verder.

Wil je meer voldoening halen uit je werk? Volg dan deze vijf stappen:

Weet wat je verwachtingen zijn

Geen of onvoldoende voldoening ervaren heeft vaak te maken met onvervulde verwachtingen. Je verwacht blijkbaar iets anders dan er op dit moment gebeurt. Het lastige van verwachtingen is dat ze onbewust van invloed kunnen zijn. Ze zijn er wel, maar je bent je je er niet van bewust. Hoe je ze kunt herkennen? Stel jezelf de vraag “Wat verwachtte ik hier?” elke keer weer dat je je teleurgesteld voelt.

Spreek je verwachtingen uit

Als je eenmaal helder hebt wat je verwachtingen zijn, dan is de volgende stap om ze ook uit te spreken. Aan verwachtingen kan alleen voldaan worden als ook anderen weten welke verwachtingen je hebt. Er kan dan een gesprek op gang komen zodat helder wordt of er aan je verwachtingen ook voldaan kan worden. Delen is een krachtig middel, de verwachtingen bestaan nu niet alleen maar in je hoofd.

Visualiseer je doelen

Visualiseren is een krachtig middel om je doelen en wensen tastbaar te maken. Het werkt als een kompas dat ervoor zorgt dat je de koers vaart die je wilt.

Geef niet te snel op

Weerstand en tegenslag horen erbij. Helaas is het nu eenmaal zo dat er af en toe onverwachte zaken gebeuren die het bereiken van je doel bemoeilijken. Laat je niet uit het veld slaan en blijf trouw aan wat je bereiken wilt.

Houd je ogen open voor kansen/mogelijkheden

Elke dag opnieuw is een ronde met nieuwe kansen en mogelijkheden. Misschien is er iemand in je omgeving met een goed idee , is er specifieke kennis in een team of ontstaat de mogelijkheid voor een geweldig nieuw project. Houd je ogen open voor nieuwe kansen en de mogelijkheden die je dichter bij je doel brengen.

Hoe nu verder

Maak jezelf blijer en productiever op het werk en volg bovenstaande vijf stappen. Mocht je na verloop van tijd concluderen dat je huidige baan je niet langer brengt wat je ervan verwacht en besluit je van baan te wisselen? Doorloop dan stappen 1-3 voordat je aan iets nieuws begint. Op die manier weet je glashelder wat jouw verwachtingen en doelen zijn tijdens sollicitatierondes.

Voel je dat je hulp zou kunnen gebruiken? Ga in gesprek met je partner, een goede vriend of collega of neem een professional/coach in de arm waar je je goed bij voelt.

En… laat me alsjeblieft ook weten, in het commentaarveld hieronder… wat jij nodig hebt om voldoening te halen uit je werk. Delen is een eerste stap naar de invulling ervan! Ik hoor het graag!

Hartelijke groet,

Karen Zimmermann

Posted in Fulfillment


The most powerful way to become a successful manager

Quote Henry Ford

Many managers are struggling to achieve their goals and objectives. There is too much work and not enough time. Perhaps you have tried many different strategies already. It probably did not bring you the results you were really looking for, unless you have been working on what I think is the number one rule of leadership.

You can only change yourself

The only way to change is by taking 100% responsibility for your own actions. It makes you powerful, trustworthy and you will be achieving your personal and work related goals. Sounds good, doesn’t it?

I can already hear the question that is popping up inside your head, “But how do I do that? How can I take 100% responsibility for my actions?”.

Stop making excuses

There is really only one answer to that: You will have to give up your excuses. Are you late for the 9 am meeting because of the heavy traffic or because of the train delay? You could have anticipated on this by leaving earlier.

Are you dealing with overdue projects? Don’t blame your team members, clients, or systems. Instead, ask yourself “What could I have done differently?”. I am not saying here that you won’t have to deal with unexpected situations. It does mean that you are preparing yourself. Blaming others will take you to the same pitfalls again and again. It takes your internal power away, you are becoming a victim instead of being a leader. Only if you are willing to take 100% responsibility you will be learning for future situations.

Want new results?

“If you do what you’ve always done, you’ll get what you’ve always got” is a quote by Henry Ford. Every new day will bring you new opportunities to learn, to take different actions and to receive new results. If somethings doesn’t work for you? Change it! Stop making excuses is the most powerful way to success.

You will be such a powerful and successful manager if you can honestly look at yourself. And remember, this is a process. Change usually doesn’t happen overnight. You can start today by taking different actions which are leading to new, outstanding results.

What’s next?

Change only happens by taking new actions. I am curious to know: Where do you see possibilities for reclaiming your 100% responsibility for your actions?

Share what you are going to do in the comment field below.

 

To your success!

Karen

PS Share this article with your Facebook friends and fans, LinkedIn contacts, Twitter followers using the share buttons below. The people in your network will benefit from the knowledge you are sharing.

Posted in Geen categorie


Een vergadering waar je tegenop ziet? 5 stappen voor een effectief gesprek

Vlammende ogen

Vlammende ogen en een verbeten trek om haar mond. Woest was mijn dochter. Schreeuwend riep ze dat het niet eerlijk was dat zij alweer de tafel moest afruimen. Met een strakke blik keek ik haar aan. Ik had het me nog zo voorgenomen om niet boos te worden en toch trapte ik weer in die valkuil. Natuurlijk weet ik dat het niet werkt om boos te worden en terug te gaan schreeuwen dat ze zich niet moet aanstellen en gewoon haar klusje moet doen. Het is een schoolvoorbeeld van ineffectieve communicatie. De emoties hadden het overgenomen.

Op de werkvloer lijkt het er een stuk beschaafder aan toe te gaan, maar schijn bedriegt. Bij hardwerkende en goedbedoelende mensen is onder het oppervlak de frustratie soms hoog. Vergaderingen waarin geen knopen worden doorgehakt en niemand er iets van zegt. Waarin niet alle feiten op tafel komen en besprekingen waarin de eigen standpunten zo’n belangrijke plek innemen dat er geen ruimte meer is voor de ander.

En weet je wat daar zo interessant aan is? Meestal gebeurt het onbewust. Je voelt wel dat het gesprek niet helemaal soepel verloopt, maar het is niet helder wat er precies aan de hand is.

Afgelopen week hoorde ik dat tweederde van alle communicatie op de werkvloer ineffectief is. Stel je eens voor om hoeveel verloren tijd en energie dit gaat. Het schrijnende is dat het helemaal niet nodig is. Het is wel degelijk mogelijk om effectief te communiceren.

Wat ervoor nodig is? Je bewust te worden van de aanwezige emoties. Erkennen dat ze er zijn zorgt voor ruimte om los te kunnen laten.

Heb je binnenkort een vergadering of een gesprek waar je tegenop ziet? Of wil je er meer resultaat uithalen? Volg dan deze 5 stappen voor een effectief gesprek:

  1. Ga, voordat de vergadering begint, ergens rustig zitten. Het liefst alleen. Je kunt dit natuurlijk ook thuis doen als je geen werkplek hebt waar je even de deur dicht kunt doen.
  2. Ga na hoe je je voelt en wees eerlijk naar jezelf toe. Sta je open voor de ander of is er ergens een vooroordeel of mening?
  3. Erken dat het gevoel er is en duw het niet weg. Gevoelens willen gevoeld worden. Door er tegenin te gaan worden ze alleen maar groter. Je zult merken dat je emoties afzwakken en er ruimte ontstaat.
  4. Spreek voor jezelf een positieve intentie uit voordat je het gesprek ingaat.
  5. Neem deze intentie in gedachten met je mee als je de vergaderruimte binnenstapt.

Door deze positieve intentie transformeer je ineffectieve communicatie naar effectieve communicatie. Je gaat ontspannen het gesprek in en je voorkomt miscommunicatie. Je houdt dus tijd en energie over voor andere zaken.

 

Gelukkig kun je leren HOE effectief te communiceren.

Een van de mogelijkheden is om mee te doen aan de training “Binnenstebuiten Communicatie” op 29 en 30 mei 2015. Tijdens deze twee dagen leer je vanuit jouw innerlijke kracht authentiek en effectief communiceren. We leren je geen trucjes die je vergeet zodra de training voorbij is, maar we gaan de diepte in.

Door effectieve communicatie bespaar je tijd en energie. Je vergroot je impact en je krijgt minder stress en meer plezier in je werk! Doe je mee?

Ga naar Binnenstebuiten Communicatie voor meer informatie.

 

Vond je dit artikel interessant?

Wil je automatisch mijn nieuwe blogposts in je inbox ontvangen? Laat dan hieronder je e-mailadres achter. Ik houd je graag op de hoogte.

 

"SUBSCRIBE"
Receive an update straight to your inbox every time I publish a new article. Your email address will never be shared

 

 

Posted in Communication, Self reflection


10 reasons why you WANT to take responsibility for your actions

taking responsibility for your actions

Did this ever happen to you? You are late for the 9 am meeting, your project is overdue and there are emails sitting in your inbox dying to get answered (for 2 weeks already)? There is so much going on in your life that it sometimes is difficult to set priorities.

Perhaps you have apologized saying “the traffic was heavy today”, “there were many unexpected challenges” and “I am just too busy to keep my inbox up to date”. Most people are responding with this victim’s attitude: blaming other situations or people for what happened to them. But does this sound powerful to you? Would you trust that it will not happen again?

The exact opposite reaction to this victim’s attitude is taking personal responsibility for your actions. And yes, it may feel uncomfortable at first (as there is no one else to blame), but you will get highly rewarded, I promise!

 

Taking responsibility will give you 10 major benefits:
  1. You are nobody’s victim. You are the one in control.
  1. Responsibilities are giving your life a workable structure.
  1. Taking responsibility is giving you freedom.
  1. You will be achieving your targets. We all need focus and discipline to achieve our targets. Running away from this responsibility will end up in repetitive failure of jobs, projects, life situation, etc.
  1. The power to change lies within yourself. You don’t have to blame others anymore. When your attitude is “what can I learn from this mistake?” you will be “owning” the situation. Such a reflection will support your inner growth.
  1. Taking responsibilities will make you independent.
  1. You will be able to fulfil your true desires as you will find the power, motivation and energy to make the choices you need to make.
  1. You are trustworthy. People know what to expect when they are working with you.
  1. You will be admired as you are showing true leadership.
  1. It will positively impact your career development. People love to work with excellent, trustworthy and people-orientated managers, don’t you?

 

The world is in your hands!

Leadership is taking responsibility for your own actions. You can never control the actions or words of others, but you can take full responsibility for yourself.

 

Some tips for taking responsibility:
  • Awareness is the first step to create change. Start becoming aware of sentences like “It is her fault”, “I did not do that”, “They don’t understand me”, or “Their process is not described clearly enough”.
  • Next time when you hear yourself blaming someone else (or a situation), ask yourself “what can I do to take my responsibility and to improve the situation?”.
  • Be aware: don’t be too responsible for others. They need to get the possibility as well to take their responsibility. Don’t take that away from them. We all have to learn our own lessons.
  • Next month’s blogarticle (in English) will dive deeper into how to take this responsibility (see below!).

 

How do you take responsibility for your actions yourself?

I am looking forward to hear from you about how YOU are taking responsibility for your actions. Please leave a message below if you would like to share this with others. I would love to include your valuable tip(s) in next month’s blogarticle (in English): HOW to take responsibility for your actions?

 

Was this information valuable to you?

Would you like to automatically receive my future blogarticles into your inbox? Leave your email address below.

 

"SUBSCRIBE"
Receive an update straight to your inbox every time I publish a new article. Your email address will never be shared

 

 

 

 

Posted in Responsibility, Responsibility


Hoe productief ben jij na te weinig slaap?

te weinig slaap

Ken je dat? Je hebt een drukke dag voor de boeg, maar je kunt je niet goed concentreren? Stiekem weet je wel waar het door komt. Eigenlijk had je eerder naar bed willen gaan gisteren, maar ondanks dat voornemen is het niet gelukt. Nog even je mails beantwoorden, facebook berichten lezen, die leuke film afkijken of te lang doorgaan met werken. De volgende ochtend rinkelt je wekker genadeloos: het is tijd om op te staan!

Je bent niet de enige die hiermee te maken heeft. Slaapgebrek is een serieus probleem in Nederland. Vele miljarden euro’s gaan elk jaar verloren doordat werknemers met een wattig hoofd op het werk verschijnen, met daarmee een grotere kans op fouten en verminderde productiviteit. We leven in een 24-uurs economie en dus is er altijd weer iets nieuws te doen. Het kunstmatige blauwe licht vanuit je telefoon en computer zorgt ervoor dat je hersenen in een actieve stand blijven staan. Gelijk vanachter je computer of tv je bed induiken is dus geen verstandig idee.

Wil je weten hoe je elke dag bruisend en vol energie op je werk kunt verschijnen? Het antwoord is simpel en moeilijk tegelijkertijd: zorg dat je genoeg slaapt! Gemiddeld heb je 7½ uur slaap per nacht nodig, maar de meeste mensen halen dat niet. Als je uitgeslapen bent voel je je anders. Je kunt meer aan, bent creatiever in het bedenken van nieuwe ideeën en je bent veel productiever!

Zelf heb ik ook ervaren wat slaapgebrek met mij doet. Met slaapgebrek kom ik in de “overlevingsstand”. Ik doe de dingen die nodig zijn om de dag door te komen en die echt moeten gebeuren. Maar als ik uitgerust en energiek ben, dan kom ik in flow en kan ik de moeilijkste opdrachten aan en voel ik me geweldig!

Nou vertel ik je niet dat je elke dag vroeg naar bed moet gaan. Wel wil ik je wel graag uitdagen om een paar dagen achter elkaar te ervaren wat voldoende slaap met je productiviteit, weerbaarheid en creativiteit doet.

Stop vandaag nog met het boycotten van jezelf en gun jezelf de energie van het uitgerust zijn:

1. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke excuses bedenk ik nu al waardoor ik niet op tijd naar bed kán gaan en hier dus niet aan mee kan doen?
  • Wat kan ik doen of anders organiseren, om ervoor te zorgen dat ik inderdaad op tijd in bed lig?

2. Ga ontspannen je bed in. Dus niet gelijk vanachter je computer, telefoon of tv vandaan, maar neem bewust de tijd om de dag achter je te laten. Lees een boek, neem een bad, doe yoga-oefeningen of doe iets anders ontspannends.

3. Sta de volgende ochtend op tijd op, zodat je niet overhaast naar je werk hoeft te vertrekken.

4. Zie het als een experiment en neem waar wat er met je gebeurt. Evalueer hoe je dag geweest is en welk effect je bemerkt hebt.

Je hebt nu een eenvoudig stappenplan voor voldoende nachtrust. Onderschat niet wat te weinig slaap met je doet. Problemen worden een stuk minder problematisch met een uitgeslapen hoofd!

Welterusten!

~

Wat is jouw ervaring?

Loop jij er ook wel eens tegenaan dat je eigenlijk te moe bent om lekker te kunnen werken? Hoe ga jij daarmee om? Wat zijn jouw tips om je weer productief te worden? Deel deze gerust door hieronder een berichtje achter te laten. Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Posted in Geen categorie


Pauze verhoogt productiviteit?

Je boog kan niet continu gespannen zijnJe hebt voor vandaag waarschijnlijk weer een flinke lijst met taken om af te werken, een handvol meetings, gesprekken uit te werken en misschien wat nieuwe projecten op te starten waarvoor je nog niet echt de tijd gevonden hebt. En ook al heb je een volle agenda, er zijn van die momenten dat je schijnbaar doelloos aan het werk bent. Misschien check je je E-mails (en besteed je daar meer tijd aan dan je van plan was), knoop je een gesprek aan met een collega of check je je telefoon om aan het einde van de dag te constateren dat je veel minder hebt gedaan dan je van plan was. En dat geeft een onvoldaan en frustrerend gevoel. Klinkt dat bekend?

Je boog kan nu eenmaal niet de hele tijd gespannen zijn. Je hebt focus nodig om in een flow te komen om je volledig te kunnen richten op waar je mee bezig bent. Maar een veelgemaakte fout is om vanuit die flow direct door te gaan met het volgende. Dat werkt dus niet! Je lichaam en geest hebben een moment van rust nodig om te herstellen en op te laden voor het volgende en dat staat nog los van de vraag of je je tijd wel aan de juiste dingen besteedt. Die pauze kan variëren van slechts een aantal seconden na kleine werkzaamheden tot een iets langere pauze na intensieve bezigheden. Het doelloos werken is een signaal vanuit je onderbewuste dat het tijd is voor een pauze.

levenswielVanuit het levenswiel kun je vier fasen onderscheiden: plannen, uitvoeren, integreren en rusten. Elk van deze vier fasen zijn nodig. Het begint met bedenken wat je wilt gaan doen, dan ga je het uitvoeren, gevolgd door het moment van integreren en evalueren van wat je gedaan hebt, om tenslotte uit te rusten en energie op te doen voor het volgende.

In onze Westerse maatschappij wordt meer waarde gehecht aan doen versus niet-doen, met als gevolg dat er aan niks-doen allerlei oordelen kleven en proberen we zelfs de leegte te vermijden. Denk aan gedachten als “zonde van je tijd” en “lui”. Hierdoor putten we onszelf uit raken overwerkt en gestrest. En de enige manier waardoor je lichaam en geest nog iets van rust krijgen, is door dat doelloze werken.

Tijdelijke stilstand geeft een moment van bezinning en ontspanning. Het is de periode tussen het oude en het nieuwe. Dit is de plek waar kennis wijsheid wordt. Dus begin met het inbouwen van pauzes als je overweegt om je productiviteit en efficiency te verhogen en denk niet gelijk aan time management trainingen en efficiency projecten.

Hier vind je de drie stappen om rust in te bouwen in je werkzaamheden:

  1. Elke verandering begint met bewustwording. Ga voor jezelf na of je een rustmoment neemt na het afronden van een activiteit of ga je gelijk door naar het volgende?
  2. Bij de eerstvolgende activiteit die je afgerond hebt: neem een paar seconden of een volle minuut waarin je je verbind met de leegte. Het werk is klaar! Het zijn de momenten nadat je op de send-button gedrukt van een belangrijke e-mail, na het inleveren van de maandelijkse dashboard data of na het gesprek met je collega.
  3. Ga daarna pas naar je volgende taak of activiteit op je programma

Ik nodig je uit om het vandaag gewoon te proberen. Het leven is tenslotte een groot experiment en alleen door te ervaren weet je wat bij je past. Ervaar het gedurende een hele dag en beslis daarna of het een waardevol inzicht is voor je.

En als je deze uitdaging aanneemt, laat je me hieronder weten hoe je dag is geweest? Hoe is het voor je om vanuit rust aan een nieuwe activiteit te beginnen in plaats vanuit haast? Ik hoor het graag!

 

Was dit artikel waardevol voor je?

Schrijf je hieronder in en ontvang automatisch de nieuwste informatie in je inbox om jouw natuurlijk leiderschap en daarmee dus ook je productiviteit te versterken!

We hate spam too, we will never share your information!

 

 

 

Posted in Productivity, Productivity, Productivity


OK, dit werkt niet. Wat dan wel?

im-possible
Ja maar, ik vind …

Hoe vaak maak jij je schuldig aan deze woorden? Ze lijken heel onschuldig, maar wat je ermee doet is inzoomen op een probleem, op iets wat niet werkt.

Afgelopen zondagavond keek ik naar de TV-Show met hierin Daan Roosegaarde. Daan Roosegaarde is een innovatieve ondernemer die denkt in voorstellen en samen met zijn team de meest spectaculaire uitvindingen creëert. Denk maar aan een lichtgevend fietspad, een park in Beijing waar geen smog meer is en kleding die transparant wordt als je hartslag stijgt.

Hij werkt aan een nieuwe wereld en daar is een nieuwe manier van denken en een duidelijke visie voor nodig. Tijdens het interview zei hij letterlijk: “Gaan we nou onderhandelen in meningen of gaan we denken in voorstellen?”.

Als je je mening geeft, dan zuig je je vast aan het onderwerp. Je staart je blind op dat ene onderwerp, waardoor andere mogelijkheden verder weg lijken te zijn. Je energie gaat vooral naar het overtuigen van de ander of misschien wil je gehoord worden. Weinig vernieuwend dus!

Door te denken in voorstellen ligt de wereld voor je open. Een voorstel verschuift je manier van denken en doen. Je gaat dan van een passieve betrokkenheid naar actie. En vanuit die actie gebeurt er iets nieuws, je komt op een speelveld terecht met talloze mogelijkheden. Dit is de plek waar nieuwe dingen mogelijkheden worden neergezet.

Stel je maar eens voor hoe het voor je zou zijn om in voorstellen te denken in plaats van meningen. Dat je collega’s met een voorstel komen als er iets niet werkt. Dat een standaard manier van reageren is “OK, dit werkt niet. Wat dan wel?”.

Het betekent dat je niet vast blijft zitten in dat moeilijk verlopend project, dat je team denkt vanuit mogelijkheden, om op die manier tot een oplossing te komen die veel verder gaat dan dat je in je eentje zou kunnen bedenken. En ook dat is leiderschap.

Hoe klinkt dat voor je?

Het enige wat je ervoor hoeft te doen is het omwisselen van de woorden “ja maar” voor “wat dan wel?” en verras jezelf met buitengewone resultaten.

Laat je me hieronder weten wat je hierbij tegenkomt?

 

Posted in 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, 1-Nederlands, Leadership, Leadership, Leadership, Leadership, Leadership, Possibilities, Vision


A coffee for your Valentine

A coffee for your Valentine

Happy Valentine’s day!

  ~

~

Posted in 2-English, 2-English, 2-English, 2-English, Poetry, Team, Team, Team


Follow Karen on

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Recent Posts

  • Ben je verbonden met je missie?

    Alles wat je zegt, doet en laat zien, gaat over wie je bent. Er zit geen laag tussen en dat maakt het heel persoonlijk. Als ondernemer ben ik dus mijn onderneming. Dit was een van mijn grootste ontdekkingen toen ik in 2012 voor mezelf startte.…Lees meer ›
  • 7 tips for less stress for managers

    “Do you have a minute?” Your colleague is standing beside your desk. “I have a quick question” she says. You were deeply concentrated, working on a project with an upcoming deadline, which requires all your attention.…Lees meer ›
  • Hoe je DENKT is hoe je DOET

    Je denkt dat het moeilijk wordt Je denkt dat je te weinig tijd hebt Je denkt dat je het niet weet Of? Je denkt dat het mogelijk is Je denkt dat er genoeg tijd is Je denkt dat je het wel weet Succes Wie van de twee heeft de grootste …
Gedichtenbundel "Laten zien"